woensdag 27 oktober 2010

Knipoog voor de olifant

Rome - “Waar ben je geweest in Italië”, vroeg een collega me deze week. Ik somde wat plaatsen en plekken in willekeurige volgorde op. Hij knikte toen ik vertelde we ook een paar dagen in Rome waren. “Daar ben ik ook ooit twee dagen geweest”, vertelde hij. “Daar hoef ik niet meer heen. Dat ken ik nu wel”, meende hij. Ik wist zo gauw niet wat ik daar op moest zeggen. Rome zien in twee dagen. Je hebt al twee dagen nodig om alles over Rome te lezen. Bovendien ga ik ook graag terug naar plekken waar ik al eerder was. Dat geldt trouwens niet alleen voor Rome. Er zijn heel wat plaatsen waar Corien & ik graag terug komen. In oktober 2004 schreef ik op deze plaats al eens iets over de olifant met de Egyptische obelisk op het Piazza della Minerva. Ik vind het een van de opvallendste beelden van Bernini. Bernini plaatste het om de broeders van Santa Maria sopra Minerva te jennen met de billen in de richting van hun basiliek. Ik zag het grappige beeldje terug op onze recente reis. Maar ik was daar niet alleen om het beeldje nog eens te zien. Er is namelijk nog een goede reden om steeds maar terug te gaan naar Italië en dat is de voortreffelijke keuken. In de buurt van het Piazza della Minerva is de Vicolo della Campana. Daar vind je op nummer 18 het restaurant La Campana. Als je in de buurt bent, ga dan daar eten. Ik geef toe het ziet er aan de buitenkant niet bijzonder uit, maar binnen is het genieten geblazen. Als ik weer in Rome ben, krijgt het olifantje van Bernini op mijn weg naar La Campana weer een knipoog van me. Hij begrijpt waarom ik hier ben.

Geen opmerkingen: