maandag 11 oktober 2010

Tip voor de chauffeur

Florence – Het diner ’s avonds is een ontspannen, maar toch nogal elegante aangelegenheid. Italianen kunnen uitstekend koken en wij genieten niet alleen van alle traditionele gerechten, maar bovendien ook van het gezelschap, de charmante bediening en de inrichting. ’s Avonds nemen we dan ook de tijd voor de maaltijd. Overdag is het de kunst om van de kookkunst van de Italianen te genieten in een iets anders tempo. Natuurlijk kan dat met een heerlijk stuk gegrild vlees of pizza en een glas wijn. Italianen zijn meesters in het koken.
Ze zijn ook heel goed in het staand eten en drinken. Je hebt er zelfs drie tarieven voor in de cafés en restaurants. Staand aan de bar, zittend in de zaak of zittend op het terras. De prijs loopt daarmee snel op. In Florence zag ik in een smalle straat een zaakje waarvoor een lange rij Italianen stond te wachten op hun lunch. Restaurant is een wat overdreven term voor de zaak. Het is niet meer dan anderhalve meter diep, maar men werkt er toch constant met vier man achter elkaar door. Je glas wijn kun je kwijt op een rekje tegen de muur en je maaltijd houdt je gewoon vast.
Ik moet bekennen dat Corien & ik al hadden geluncht op het dakterras dat ons door onze chauffeur was aanbevolen. Maar toen ik dit zag, moest ik toch even proeven. Komt het door de temperatuur, door de ambiance, door de sfeer of is alles hier nou zo lekker? Hoe het ook zij, het was zeer smakelijk. Had ik ook eindelijk eens een tip voor onze chauffeur.

Geen opmerkingen: