zondag 3 oktober 2010

Schop onder je kont

Delft – Soms zit het mee. Soms zit het tegen. Dat hoort bij de eb en vloed van het leven. Het is verstandig om daar niet te lang bij stil te staan. En als een ander het niet doet, geef dan jezelf maar eens een flinke schop onder de kont. Daarna gaat het meestal veel beter. Dat is een van de stellingen uit het boek Ego's en andere ongemakken van de hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik kreeg het boekje onlangs onder ogen. Een werkje dat vooral interessant is voor de mensen die zichzelf vreselijk belangrijk vinden en dat graag laten merken.
Nu zit opscheppen natuurlijk in ieder van ons, maar het is de kunst om dat niet te laten merken. Geraffineerde narcisten kunnen opscheppen zonder dat het opvalt. "Ja, ik weet ook niet hoe het kwam, maar ik werd daar zomaar voor gevraagd.” Het klinkt bijna als een excuus. Het boekje legt een boel zaken uit en licht veel menselijke gewoonten toe. Soms biedt het zelfs troost. In het hoofdstukje over sociale missers staat: "Als je een blunder hebt begaan, hoef je niet te denken dat dat nooit meer wordt vergeten. Relax, na een dag denkt niemand meer aan jou, want iedereen denkt namelijk vooral en voornamelijk aan zichzelf.” Vonk rekent ook af met de mensen die denken alles maar te kunnen zeggen. “Ik blijf nu eenmaal dicht bij mezelf en zeg wat ik denk. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Wen er maar aan”. Het klinkt heel stoer, maar is volgens Vonk primitief en kinderlijk. Het is voor anderen bovendien vervelend om naar te luisteren. Vonk adviseert om je vooral bewust te zijn van wat je zegt en je een beetje te beheersen. Ik ben het met haar eens. Alles wordt er een stuk leuker door.

Geen opmerkingen: