woensdag 21 juli 2010

Zo zijn jongetjes



Delft – Als aan je een klein meisje vraagt: “Wat wil je later worden?” is de kans heel groot dat ze antwoordt: “Moeder”. Dat gaat wel weer over, maar het duurt toch een flink aantal jaren voordat ze antwoordt met “chirurg” of “hondenfokster”. Jongetjes roepen op die zelfde vraag niet zo gauw dat zij het verlangen hebben om vader te worden. De meeste kleine kereltjes willen bij de brandweer of bij de politie. Niet omdat ze het stoer vinden. Nee, ze willen bij de politie om boeven te vangen. De kereltjes hebben al heel vroeg een sterk gevoel van rechtvaardigheid en het overduidelijke besef bij te willen dragen aan een veilige samenleving. Dat gaat, ben ik bang bij hen ook wel weer over en dan komen ze op de proppen met beroepen als huisarts en hobby’s als gemeenteraadslid. Maar zolang het duurt, moet je het koesteren. Het is dus verstandig om jongetjes zo vroeg mogelijk in hun leven te voorzien van politiepetten, politiefluitjes en andere blauwe attributen. Misschien blijft er iets van hangen.

Wellicht zijn er lezers die denken dat deze tekst louter satirisch is en dat er heel andere redenen zijn voor jongetjes om politieman te willen worden. Misschien willen de kereltjes indruk maken op die kleine meisjes die alleen maar moeder willen worden. Ik denk het niet. Jongetjes – van welke leeftijd dan ook - zijn zo niet. En geloof mij nu maar. Ik ben er zelf ook nog steeds een.

2 opmerkingen:

Neeltje Johanna zei

Wat een leuke foto van Mees!

Marieke zei

Ik ben even vrij uit de gevangenis (kleine politieagenten moeten immers ook naar school en tja, als ze dan de sleutels laten liggen...) en heb nu dus even tijd om je super te bedanken voor alle politieattributen. Je hebt iemand zeeeeer gelukkig gemaakt! En dan heb ik het niet over de hond van de buuf die gek wordt van het fluitje, maar politieagent Mees!!