woensdag 7 juli 2010

Boek vergeten in de bieb


Delft – De gevonden voorwerpen die bij de politie worden afgegeven, vormen samen een bizarre collectie. Er zit werkelijk van alles tussen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt op straat, in de trein en of bus gevonden. De verzameling gaat van kunstbenen tot portemonneetjes. Soms zitten in de portemonneetjes ook nog een leuk bedragje. Ook bij de bibliotheek vinden ze van alles. Vooral in boeken. Ze hebben er een indrukwekkende verzameling boekenleggers en foto’s aan overgehouden. Het zijn voorwerpen die qua afmeting goed in een boek passen en dus eenvoudig in de bieb kunnen belanden. DOK, onze locale bibliotheek, stalde de afgelopen maand een groot aantal van die gevonden voorwerpen uit in vitrines. In de hoop dat de rechtmatige eigenaar of eigenaresse zich alsnog zou melden. Ik heb alle vitrines op mijn gemakje nagelopen en bekeken. Ik zag er geen boekenleggers of foto’s bij die me bekend voor kwamen. Het viel me wel op dat er weinig belangstelling was voor de vitrines met gevonden zaken. Overigens zag ik ook een groot aantal voorwerpen die door de medewerkers van de bibliotheek niet in een boek kunnen zijn aangetroffen. Ik zag een dikke ketting met een fietsslot, wollen mutsen in alle kleuren en maten, dvd’s en cd’s en zelfs boeken. Er zijn dus kennelijk mensen die hun eigen boeken meenemen naar de bibliotheek om daar te lezen. En dan vervolgens zonder boek thuis komen en dan niet meer weten dat ze in de bieb zijn geweest met dat boek. Misschien kunnen die boeken als ze niet worden opgehaald een plekje in de collectie krijgen.

Geen opmerkingen: