zondag 4 juli 2010

Kussen en wegwezen


Delft – Ik ging vanmorgen in gedachten terug in de tijd. Het was plotseling weer 1961 en ik bezocht het middagmatinee in de bioscoop in de Breestraat in Leiden. Samen met een vriendje uit de straat keek ik daar illegaal naar 'the West Side Story'. Illegaal, want de film was voor boven de achttien. Gelukkig waren ze niet zo streng en heb ik daar voor een paar dubbeltjes menige voor achttienjarige bedoelde film gezien. Het verhaal is, zij het losjes, gebaseerd op ‘Romeo and Juliet’, het bekende toneelstuk van William Shakespeare. Het is de verfilming van een Broadway musical met de nu zo bekende muziek van Leonard Bernstein en teksten van Stephen Sondheim.


Fietsend over het gehavende stationsplein moest ik denken aan een bekend lied uit die musical “Somewhere, A Place for Us”. De mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspelers zingen: “There's a place for us, There's a time for us”. Het gele bord op het plein geeft dat ook heel duidelijk aan. Er is een plaats en een tijd voor alles. Als het gaat om een afscheidskus is die plaats in Delft zelfs exact aangegeven. Achter het station kun je ‘kussen en wegwezen’.

1 opmerking:

Neeltje Johanna zei

Wat een troosteloos gezicht! Dat mooi station in die straat met mooie statige huizen: helemaal weg. Ik hoop maar voor Delft dat er iets moois voor terugkomt. Nu lijkt het wel een vervallen decor van een oude wildwestfilm ergens in de middle of no-where.