vrijdag 16 juli 2010

Het geheim van DOK


Delft – Aan de tafel in de grootste huiskamer van Delft hoorde ik gisteren dat DOK sinds ze drie jaar geleden het nieuwe pand aan het Vesteplein betrokken twee miljoen uitleningen heeft gedaan. Stel je die enorme stapel boeken en platen eens voor. Daar kun je het Vesteplein onder bedelven. Het is des te opmerkelijker omdat het de meeste andere bibliotheken in ons land niet erg voor de wind gaat. De meeste hebben te kampen met een dalend aantal leden. Zo niet in Delft. DOK zag een stijging van 9 procent. En dat is nog niet alles. Vorig jaar werd DOK ook al verkozen tot beste bibliotheek van ons land. Dat hebben ze voor een groot deel te danken aan het unieke Library Concept Center dat zich bezig houdt met digitale ontwikkelingen. Maar er moet meer zijn. Waarin schuilt het succes van DOK? Ik roerde net als mijn buurman aan tafel bedachtzaam in mijn kopje koffie. Daarna staarden we samen de ruimte in. Vervolgens keken we elkaar aan. “Het is de sfeer”, stelde mijn buurman. Ik knikte.


“Dat is goed mogelijk. Kijk eens om je heen. Er is bijna geen plekje meer vrij aan tafel”. Mijn buurman zette zijn kopje koffie aan de lippen en nam genietend een slokje. Terwijl hij zijn kopje weer neerzette, zei hij: “Kennelijk voelen de mensen zich hier thuis. Ze zitten er met hun laptop, met een krantje of een boek. Ze doen als of ze thuis zijn”. Daarin schuilt het succes van DOK. Ze hebben de grootste huiskamer van Delft.

1 opmerking:

Mark Borneman zei

DOK bloost een beetje... Dank voor deze poëtische bijdrage!

Mark Borneman
Manager communicatie & marketing
DOK Library Concept Center