dinsdag 6 juli 2010

Drol


Delft – Wie de historische binnenstad van Delft via de Binnenwatersloot binnen gaat, ziet daar het betonnen standbeeld ‘Het Melkmeisje’ van kunstenaar Wim. T. Schippers. Het maakte het naar voorbeeld van het schilderij van de beroemde Delftenaar Johannes Vermeer. Onlangs moest ik, toen ik via de Van Galenlaan naar de binnenstad fietste, denken aan een ander beeldhouwerk van deze kunstenaar. Schippers is immers ook de schepper van het kunstwerk 'Stationnement gênant'. Dat is een een 4,5 meter hoog uit kunststof vervaardigd beeld van een drol. De Keukenhof overwoog ooit om het aan te schaffen ten behoeve van hun beeldentuin. Die aanschaf ging na protesten in de media uiteindelijk niet door omdat de directie van de bloementuin bang was dat het beeld teveel associaties op zou roepen met hondenpoep, een van de grootste ergernissen van veel mensen.


In de Van Galenlaan zag ik bij een hondendrol een klein bordje met daarop slechts één woord: drol. Omdat het onmiskenbaar om een hondenuitwerpsel ging, vermoed ik dat het bordje er niet is geplaatst ter verduidelijking. Iedereen ziet immers in één oogopslag wat het is. Zou het een klein kunstwerk zijn? Heeft een creatieve Delftenaar hier naar voorbeeld van Wim T. Schippers uiting willen geven aan zijn of haar kunstzinnige gevoelens? Met ‘Het Melkmeisje’ heeft Vermeer indertijd de deugd ‘matigheid’ uit willen beelden. Ik denk dat hier de ondeugd ‘onverschilligheid’ gestalte kreeg. Het is geen gewoon bordje, het is een protestbordje. Ik hoop voor deze boze wijkbewoner dat het niet ongezien blijft.

Geen opmerkingen: