woensdag 14 juli 2010

Prioriteiten op orde


Delft – Het voetballen is voorbij. Althans voor dit moment. Tijd om de aandacht op andere zaken te richten. Het wordt de komende tijd warm en dus is de vraag gerechtvaardigd: is er nog genoeg witte wijn? Op zich is dat geen bijster slimme vraag, want er kan nooit te veel wijn zijn, maar toch. Juist op het moment dat ik de flessen in mijn voorraad sta te tellen, krijg ik een berichtje van mijn lokale supermarktmanager: “We doen deze week de Sauvignon Blanc van Flaxbourne in de aanbieding”. Kijk, dat is goed nieuws. Deze witte wijn uit Nieuw-Zeeland is namelijk de moeite van het omfietsen waard. Maar hij kost normaal op één cent na zes euro. Te duur om bij jullie aan te bevelen. Maar nu geeft Albert Heijn 25 procent korting. Kijk, dat tikt aan. Nu kost zo fles nog maar 4 euro en 49 centjes. Dus ondanks de drukkende warmte ben ik gisteren toch maar even op de fiets gestapt. Met een brede glimlach en volle fietstassen peddelde ik daarna weer naar huis. Meteen flink wat ruimte gemaakt in de koelkast en gelijk maar drie flesjes koel gezet.


Het is trouwens een groter buitenkansje dan je misschien denkt. Gewoonlijk kopen we Sauvignon Blanc uit een stadje langs de oevers van de Loire. Heerlijk, maar toevallig doet de druif het juist in Nieuw-Zeeland ook zeer goed. De Nieuw-Zeelanders zijn er dol op en omdat ze er niet zoveel witte wijn maken, komt er ook niet zo veel naar Europa. De wet van vraag en aanbod zorgt er vervolgens voor dat hij meestal aan de prijs is. Grijp dus nu je kans en sla een voorraadje in voor de komende warme dagen. Even geen plaats voor pakken melk. De Sauvignon Blanc van Flaxbourne moet worden gekoeld. Ik heb mijn prioriteiten wel op orde.

Geen opmerkingen: