zaterdag 21 november 2009

Met of zonder Photoshop

Delft – Er zijn landgenoten die zodra zij in het buitenland vertoeven voor hun nieuwsvoorziening op zoek gaan naar de krant die zij ook thuis lezen. Pas als er geen Volkskrant of Telegraaf is te vinden in de buitenlandse kiosk gaan zij, zij het mokkend, over op een lokale krant. Ik behoor niet tot die groep. In Engeland lees ik met plezier de Britse ‘papers’ en in Duitsland verheug ik me op de Duitse ‘zeitungen’. Bij mijn laatste bezoek aan België voorzag ik mijzelf onlangs van een exemplaar van ‘De Standaard’. Daarmee zocht ik een tafeltje in brasserie ‘De Beurs’ in Neerpelt en nam wachtend op mijn lunch de krant eens door. Je wilt als lezer natuurlijk niet beduveld worden. Daarom trok een artikel met de kop ‘De lezer wordt bedrogen’ onmiddellijk mijn aandacht. Het artikel besloeg diverse pagina’s en was gelardeerd met foto’s van mooie vrouwen. Ze bleken allemaal digitaal gepimpt te zijn. De strekking van het verhaal kwam er op neer dat foto’s die met Photoshop o.i.d. zijn opgekalefaterd wellicht leiden tot een eetstoornis.

Voor en na Photoshop.

Ik las dat een groep Britse academici in verschillende Britse kranten beweerde dat onrealistische perfectie op de bewerkte foto’s leidt tot eetstoornis en fitnessverslaving. Zij deden een onderzoek waaruit bleek dat 95 procent van de Britse 16- tot 21-jarigen zijn lichaam wil veranderen. Een derde wil slanker worden en een kwart van hen vindt plastische chirurgie een aanvaardbare methode om dat te bereiken. Opzienbarende cijfers. Volgens de Standaard vindt men ook in Frankrijk dat zulke foto’s meisjes tot anorexia aanzetten. Een Frans parlementslid diende een wetsvoorstel in om geretoucheerde foto’s van een waarschuwingslabel te voorzien. Als voorbeeld plaatste de krant deze foto van Madonna. Voor en na het opkalefateren. Ik vind een waarschuwing onzin. Elke foto wordt geretoucheerd. Ook ik maak rode oogjes weer blauw of bruin. Ik denk dat het beter is om je dochter uit te leggen dat foto’s in mode- en glamourbladen een constructie zijn. Met of zonder Photoshop.

Geen opmerkingen: