woensdag 11 november 2009

Één voor allen, allen voor één


De kleinste snackbar van Aken.Aken – Er zijn voor- en nadelen aan het runnen van een éénmanszaak. Je hebt dan wel nooit problemen met je personeel, maar je moet wel alles alleen doen. Als je een vrije dag hebt, is de zaak gesloten. Als je ziek bent, is de zaak gesloten. Als je op vakantie gaat, is de zaak gesloten. In al die gevallen staat ook meteen het inkomen stil. In Aken zag ik deze horecaonderneming. In alle opzichten een éénmanszaak. Broodjes en worsten hangen in bakken en tassen aan de schouder van deze Duitse ondernemer. Voor zijn buik hangt de plaat waarop hij de worsten roostert. Hij snijdt, smeer, bakt, bedient en rekent af. Hij is kok, ober en caissière in één persoon. Ik heb zijn broodjes worst niet geproefd, maar ze zullen ongetwijfeld lekker zijn, want er stond een constante rij voor zijn openluchtwinkeltje. Ik zag hem aan het eind van de morgen in de drukke winkelstraat van de Duitse stad. Er stonden heel wat mensen een broodje uit zijn ‘keuken’ te eten. Toen ik aan het eind van de middag weer langs kwam, stond hij nog steeds broodjes worst te bereiden en te verkopen. De vrolijke horecaondernemer had geen kantine of kantoortje waar hij even kon uitblazen. Met bewondering zag ik dat hij aan het eind van de dag nog steeds vrolijk met zijn worsten in de weer was. Petje af voor een dergelijk ondernemer.

Geen opmerkingen: