donderdag 15 november 2007

Op de pedalen


Delft – Aan de fles of het etiket kan een leek niet zien of het om goede of slechte wijn gaat. Er staat wel veel informatie op het etiket; zoals land van herkomst, alcoholpercentage, type wijn, merk en jaar, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de wijn. Waar het omgaat is de producent. Diens naam staat ook op het etiket, maar wij leken kennen uiteraard niet de vele tienduizenden wijnproducenten in de wereld. De gewone consument heeft dus niet veel aan het etiket als het om kwaliteit gaat. Trouwens als een geoefend vinoloog je vertelt dat de wijn van hoge kwaliteit is, zegt dat nog niets over de smaak. Want of de wijn lekker is, maak je uiteindelijk zelf uit. Een peperdure wijn kan jij daarom nog wel niet lekker vinden terwijl je in het schap van de supermarkt soms goedkope flesjes vindt die je smaakpapillen wel in vervoering brengen.

 Dominio de Fontana.

Daarom geef ik pas een wijnalarm als een fles niet duurder is dan drie euro. Ga er dan maar van uit dat het goede wijn is. Of je hem lekker vindt, weet ik niet. Ik vind ze in ieder geval lekker. Het is bovendien nu de goede tijd van het jaar om kwaliteitswijn te kopen voor weinig geld. De wijngidsen komen nu immers uit en de winkels doen hun best om te laten zien dat de door de kenners aanbevolen wijnen in de schappen van hun winkel staan. Om het aantrekkelijk te maken, doen ze die wijnen dan vaak in de aanbieding. Door die aanbieding zakken ze onder mijn magische drie eurogrens en voldoen zo aan mijn omschrijving van een ‘omfietswijn’.

 Château Tapie.

Ik zag er weer twee bij grootgrutter Albert Heijn. Ter gelegenheid van het uitkomen van de Supermarktwijngids van Nicolaas Klei zijn daar een aantal van zijn aanbevolen wijnen in de aanbieding gegaan. De wijninkopers van AH doen het in de ogen van deze vinoloog overigens erg goed; hij beval 94 wijnen aan als omfietswijn. De meeste van alle supermarkten. Ik heb twee wijnen geselecteerd die ik al eerder aanbeval. Het zijn de Château Tapie en de Dominio de Fontana. De eerste is Frans en de tweede komt uit het land van Sinterklaas. Maar allebei vief, slank en helder. Mooi rijp fruit met wat specerijen. Ik zou zeggen klim van de week dus nog even op je ijzeren ros en fiets naar je lokale Appie Heijn. Ze gaan per twee. De eerste kost deze week per twee € 5,98 en de Spanjaard kost deze week per twee € 5,53. Allebei dus onder de drie euro per fles grens.
Een aantal lezers van ODD/OG is gratis abonnee op het ODD-Wijnalarm. Dat betekent dat je een mailtje krijgt als er een omfietswijn is te halen. Wil jij ook een ODD-Wijnalarm? Meld je dan hier

Geen opmerkingen: