woensdag 7 november 2007

In naam van Oranje


Delft – Enige tijd geleden schreef ik een stukje over de beroemde deuren van Dublin. Ik vroeg me later af of een collectie voordeuren van een andere plaats er net zo markant uit zouden zien. In Brielle besloot ik dat eens te testen. In Brielle hebben ze iets met deuren en poorten. De geuzen zongen immers lang geleden al: ”In naam van Oranje, doe open de poort”.

De deuren in Brielle zijn lang niet zo kleurrijk als in Dublin.

Op mijn wandeling door de geuzenstad aan de Brielse Maas maakte ik opnamen van een aantal deuren en zette ze op dezelfde manier bij elkaar. Het verschil valt direct op. Brielle is duidelijke stad met een reformatorische geschiedenis. Daarin verschilt het duidelijk met het meer uit uitbundige katholieke Dublin. Het is aan de deuren te zien.

Geen opmerkingen: