donderdag 29 november 2007

Mijn naam is Sietske


Delft – Ik las onlangs in een Britse krant dat van Engelse kinderen wordt verwacht dat ze voor hun zesde jaar hun eigen naam kunnen schrijven. Of die verwachting in ons land ook bestaat, weet ik niet. Ik weet wel dat mijn kleinkinderen voor hun zesde jaar allemaal hun naam kunnen schrijven. Ik nam onlangs nog eens de proef op de som en vroeg mijn vierjarige kleindochter Sietske om haar naam voor me op te schrijven. Het bleek geen probleem. Sietske schreef zonder mankeren haar eigen naam.

Sietske schrijft haar naam.

Volgens de Britse krant lukt het veertig procent van de kinderen in Engeland niet. Dat blijkt uit een officieel onderzoek. Ook zijn de Britse kinderen niet in staat eenvoudige woorden als red en dog foutloos te schrijven. Het onderzoek toont verder aan dat de meeste kinderen nog geen volzin kunnen zeggen op het moment dat zij de volgende fase van het basisonderwijs ingaan. De onderzoekers concluderen dat veel kinderen emotioneel eigenlijk nog te onvolwassen zijn om op die leeftijd serieus te gaan leren. Dit baart de Britse regering toch wel enige zorgen. Ze zijn daarom al jaren bezig om via programma’s als ‘Sure Start’ kinderen op jongere leeftijd te leren lezen en schrijven. Het doel van dit alles is om het grote verschil in niveau tussen kinderen uit arme gezinnen en beter gesitueerden te verkleinen. Helaas blijkt nu dus dat die programma’s nauwelijks resultaat hebben.

Geen opmerkingen: