vrijdag 2 januari 2004


Kerstmis is...


Floris met vader van de oma van zijn moeder, zijn bet-overgrootvaderHelmond – Gezelligheid, vrede op aarde, lekker eten, geboorte van het kindeke Jezus, met familie tijd door brengen... "Wat is kerstmis voor u?" Deze vraag wordt rond de kerst vaak gesteld door de media aan de mensen op straat. Uiteenlopende antwoorden, die allemaal zo'n beetje op hetzelfde neer komen, worden er dan gegeven. Een antwoord dat ik op deze vraag zou kunnen geven is; kerstmis is een goede gelegenheid om een kaartje te sturen. Nou komt het er bij mij in de praktijk vaak op neer dat mijn kaarten vaak pas dagen na de kerst bij de mensen in de bus vallen. Ik maak kerstkaarten namelijk het liefst zelf maar in zo’n vaak drukke periode ontbreekt het me vaak aan tijd en soms ook aan inspiratie.

Een paar maanden geleden kwam ik, na de begrafenis van mijn opa, een nicht van mijn opa te spreken. Ze vertelde mij dat mijn opa haar vroeger vaak geholpen had met haar huiswerk. Ze was hem daar erg dankbaar voor. Ondanks dat ze een keer straf had gekregen op school omdat al haar huiswerksommen, die mijn opa voor haar gemaakt had, fout waren. Deze verre nicht van mij had ook enkele foto’s bij haar. Foto’s met familie van mij erop die ik nog nooit gezien had. Zo ook een foto van haar en mijn opa’s opa, mijn moeders overgroot-opa en dus mijn bet-overgroot-opa. Op de foto poseert hij voor zijn huis in Leiden. Ook al is hij ver voor mijn geboorte overleden, leek het me toch eens leuk samen met hem op de foto te gaan. Onmogelijk? Met de huidige techniek is bijna alles mogelijk. Ik heb er maar gelijk een kerstkaart van gemaakt.

Een bijdrage van Floris



Geen opmerkingen: