zondag 2 november 2003


Melk is goed voor elk


Ham, daar gaat je mond van dichtHelmond – Melk is goed voor elk, maar niet voor Jan, want die plast ervan. Daar moest ik meteen aan denken toen ik de titel van het stukje over schoolmelk op ODD las. Een gezegde van (volgens mij) mijn opa. Hij zat vol met die ‘rare’ gezegdes die je pas op (iets) latere leeftijd gaat waarderen.
“HAM, … daar gaat je mond van dicht.” Dat is er ook zo één. Eer ik die toch begreep…
Nog zo’n mooie: de één zegt “Ik heb goed gegeten.” Waarop de ander antwoordt: “Dan kun je lapjes poepen.”
Denk daar maar eens over na!
Als kind was ik altijd een beetje boos als mijn opa of vader één van die grapjes gebruikte. Blijkbaar was de grap heel leuk (al de ‘grote mensen’ moesten erom lachen), maar ik snapte hem niet (wat maar weer bewees dat ik ‘nog maar een kind’ was). Dit was natuurlijk mijn optiek. Waarschijnlijk is niemand zich daarvan bewust geweest. En dat is misschien maar goed ook, want des te groter was de triomf toen ik eens een van die grapjes gebruikte tegen mijn (toen nog) vriend . Hij snapte hem niet. Eindelijk kon ik iemand uitleggen dat ‘goed’ ook ‘wasgoed’ of ‘linnengoed’ kon betekenen. En dat je na het nuttigen daarvan lapjes kon poepen. Eindelijk behoorde ik niet meer tot ‘de kinderen’ maar echt bij ‘de grote mensen’!!
Wat misschien nog wel het grappigst is van deze grapjes; ik gebruik ze nu zelf ook (bijna te pas en te onpas). En moet dan misschien nog wel harder lachen dan mijn opa en vader destijds hebben moeten lachen!

Een bijdrage van Saskia


Geen opmerkingen: