donderdag 20 november 2003


Bush gearresteerd?


Prins Philip en president Bush inspecteren de erewacht.Londen – Even schrok ik toen ik deze foto zag. Ik dacht dat de Amerikaanse president George W. Bush bij zijn aankomst in Groot-Brittannië meteen was gearresteerd en direct onder een streng militair cordon naar zijn getraliede verblijf was vervoerd. Die gedachte verdween weer snel. Bush is gisteren op de eerste dag van zijn staatsbezoek aan het Britse Koninkrijk geen strobreed in de weg gelegd. In tegendeel. Koningin Elizabeth II en haar gemaal prins Philip hebben hem en zijn vrouw Laura, officieel verwelkomd in Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Daarvoor waren al die militairen op de been. Er werd wel geschoten, maar dat waren de 41 saluutschoten. De onthulling dat een undercoverjournalist twee maanden zonder controle in Buckingham Palace had kunnen werken, zorgde nog wel even voor wat opschudding. Het was de 26-jarige Ryan Parry, een journalist van het Britse boulevardblad Daily Mirror, gelukt om als lakei in Buckingham Palace een toegangspas voor alle ruimtes te krijgen."Was ik een terrorist geweest met het plan om de koningin of president Bush te vermoorden, dan had ik dat met veel gemak kunnen doen", schrijft hij in zijn krant. "De grootste bedreiging van onze tijd zijn terroristen” had Bush in een toespraak in Banqueting House gezegd. Hij kende toen het artikel in the Daily Mirror waarschijnlijk nog niet. Waar zijn de tijden gebleven dat een Amerikaanse president tijdens een staatsbezoek gewoon poffertjes kan eten in restaurant. Daarvoor moet je toch in Delft zijn.


Geen opmerkingen: