woensdag 3 september 2003


Ze moest eens weten


Dit is mijn oma Corrie, de moeder van mijn vader. Klik op haar foto en zie een gezinsportret uit 1900.Eindhoven – Mijn kleinkinderen kunnen later altijd een foto van hun opa en overgrootopa laten zien aan hun kinderen en kleinkinderen. Alles en iedereen wordt gefotografeerd en gefilmd. Via internet kan iedereen het dan ook nog bekijken en raadplegen. Een foto van je opa is geen curiositeit. Dat was vroeger anders.
Ik heb van mijn oma’s en opa’s niet erg veel foto’s. Foto’s van mijn grootouders als kind zijn een nog grotere zeldzaamheid. Ik was dan ook bijzonder verrast toen Sander mij een foto mailde van mijn oma Corrie, de moeder van mijn vader. Hij kreeg de foto van Jacobijn, een verre nicht. Sander leerde haar via internet kennen en kreeg de foto toegezonden. Oma Corrie is hier ongeveer 13 jaar, dat betekent dat de foto moet zijn gemaakt in 1900. Als je op haar portret klikt, zie je de foto van het hele gezin. Mijn oma staat naast haar vader Pieter. Hij had een manufacturenzaak op het Levendaal in Leiden. Links voor hem (voor de kijker rechts) zit zijn vrouw Geertruida. Zij heeft haar jongste zoon Pieter op schoot. Pieter verdiende later de kost als tramconducteur en is als laatste van het gezin in 1984 overleden. Mijn oma overleed in 1960. Tegen haar moeder staat Marie. Mijn oma staat naast haar vader. Ze draagt een donkere jurk en heeft een fraai dubbel kettinkje om. Ze werd als kind Cor genoemd. Op de stoel zit Anna, haar oudste zus. Naast haar in de lichte jurk staat haar zus Truus. Dan staan er ook nog twee broertjes op de foto. Het jongetje achter mijn oma heet Abraham. Hij werd later kolenboer. Ik vind het grappig dat via dit gezinsportret uit 1900 er nu een verhaal over mijn oma op internet staat. Ze moest eens weten.


Geen opmerkingen: