maandag 9 juni 2003

Reputatie op het spel


Ad hier gefotografeerd in stamcafé Zeezicht. Vlak na de koffie Helmond – Onlangs kreeg ik een mailtje van mijn doorgaans vrolijke nichtje Maartje. Dit bericht viel echter direct op door de sombere toon. Ze sprak namens haar moeder van ’grote zorgen’. De adem stokte toen ik het las. Wat zou er aan de hand zijn? Ik zag Els in gedachten op haar royale bank zitten, het hoofd in de handen, de schouders nog licht schokkend. ”Mail jij het maar Maartje. Ik kan het niet. Ik ben nog niet over de schok heen”,hoorde ik haar in gedachten onthuts stamelen tegen haar dochter. Wat nu is het geval? Els had zojuist nietsvermoedend de computer aangezet om het laatste nieuws van ODD te lezen. Onder het kopje ’Petje af voor de Brabantse dorst’ had zij een foto van haar man zien staan. Een vrolijk kijkende Ad, tijdens de carnaval gefotografeerd. Onmiddellijk ontstond bij Els de vrees dat de lezers van onze veelgelezen site hierdoor op het verkeerde been zouden worden gezet. Bij Els ontstond de vrees dat haar hardwerkende echtgenoot nu als zatlap over de wereld ging. Het zijn haar eigen woorden en ik schrijf het hier met grote tegenzin. Die veronderstelling was bij mij niet opgekomen. Ook Maartje deelde die mening niet. Zij vond dat de foto wel meeviel. Voordat Maartje naar de computer snelde om mij deze mededeling te doen, riep Els haar nog na;”Schrijf maar dat hij ook erg veel koffie drinkt. Hij werkt niet voor niets in de Randstad. Al moet hij dat als Brabander natuurlijk wel stiekem doen”. Hij moet aan zijn reputatie denken. Één opmerking kwam wel hard bij mij aan. Over de foto merkte Maartje op: ”Jammer dat die zo slecht vrijstaand is gemaakt.”. Kijk dat hakt erin. Dat komt aan. Nu stokte mijn adem ook even. Ik ben direct op zoek gegaan naar een foto van Ad, zodat ik kan laten zien dat vrijmaken mij wel lukt. Alleen ik kon er geen vinden met een koffiekopje. Dat was te veel gevraagd.

Geen opmerkingen: