maandag 9 juni 2003

7000 naakte mensen in Barcelona


Barcelona – Hoe krijgt de Amerikaanse kunstenaar Spencer Tunick toch iedere keer de mensen weer zo gek om in hun blote gat ergens in de stad te gaan liggen. Het is me een raadsel. Meer dan 7000 Spanjaarden namen vandaag in Barcelona deel aan de laatste ‘nude art installation’ van de New Yorker. De kunstenaar is wereldberoemd geworden met zijn over de hele wereld opgezette ‘temporary site-related installations’. Kort voordat hij aan het project in Barcelona begon zei hij: Ik wil dat de mensen zich ongemakkelijk voelen. Ik wil laten zien dat het naakte lichaam is gedemoniseerd.”

Een tapijt van bruine en roze bloteriken

Hij noemde het project in de Spaanse stad een groot visueel succes. ”Ik heb een rivier van naakte lichamen gemaakt. De grootste die ik tot nu toe creëerde. "
Vanmorgen om vier uur arriveerden de eerste mensen op de Avenida de la Reina Maria Cristina, een straat die ik me herinner als een brede doorgaande weg met fonteinen. De mensen ontkleedden zich in de gebouwen in de buurt. Ze waren meer dan een uur bloot, want Tunick maakte foto’s in diverse posities: staand, liggend, opgerold en terwijl ze elkaar omarmden.
De 34-jarige Irene Mohedano deed mee samen met haar dochtertje Irene van vijf maanden ”Dit is echte kunst. Het is wellicht mijn enige kans om voor een kunstwerk te poseren. Daarom greep ik die kans direct.”
Bekijk de foto’s van het project. Klik hier Mocht je het Spaans een tikje machtig zijn, klik dan ook hier eens.

Geen opmerkingen: