Grand Café Delft Centraal
Delft – Er zijn twee treinstations in Delft. Het zijn Delft Zuid en Delft Centraal. Ze liggen beiden aan de lijn Den Haag HS en Rotterdam Centraal. De belangrijkste van de twee zal na de aanleg van de spoortunnel verdwijnen. Het monumentale gebouw zal wel worden gespaard. Het krijgt een commerciële functie. Mogelijk wordt het een Grand Café. Het is niet het eerste station dat verdwijnt in de Prinsenstad. Het eerste station van Delft opende op 3 juni 1847 haar deuren. Het lag aan de Houttuinen op de plek waar straks als de spoortunnel klaar is het nieuwe stadskantoor komt. Dat wordt gebouwd bovenop de spoortunnel en het nieuwe ondergronds treinstation. Het eerste kleine stationnetje aan de Houttuinen werd al na bijna veertig jaar vervangen. Het was door de snel groeiende stroom reizigers te klein geworden.Het nieuwe station werd een paar honderd meter verder gebouwd naar een ontwerp van Christiaan Posthumus Meyjes sr (1893 – 1975). Hij ontwierp een hoofdgebouw met een torentje, twee vleugels van verschillende lengte en twee eindgebouwen. Het werd al snel één van de belangrijkste stations in het spoornet van Zuid-Holland. Hier op een foto uit 1895. In 1952 is de hal van het station gemoderniseerd. De loketbalie in de achterwand van de hal is toen verdwenen. Hoewel het station officieel aan de Van Leeuwenhoeksingel lag, sprak iedereen over het Stationsplein. Het kreeg die naam pas officieel in 1992. Het stationsgebouw is nog niet zo lang geleden gerestaureerd. De zolder van het gebouw fungeert nu als flexibel kantoor annex workshop en tentoonstellingsruimte voor Werkplaats Spoorzone Delft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten