donderdag 5 februari 2004


Groepsfoto’s kosten tijd


162 schrijvers samen op 1 fotoAmsterdam – Het maken van een groepsfoto vergt enige organisatie. Dat weet ik uit ervaring. Onlangs maakten we een gezinsfoto. Het kostte wat tijd voordat we de elf personen die daarop moesten tegelijk bij de fotograaf hadden. Mijn petje af dus voor de groepsfoto van de schrijvers van de Bezige Bij. De uitgeverij liet de foto maken ter gelegenheid van het zestigjarige bestaan. Het was een remake van de foto die Paul Huf in 1969 maakte in de bibliotheek van het Rijksmuseum. Nu werd de foto gemaakt door acteur/fotograaf Thom Hoffman. Dat er meer bij komt kijken dan alleen maar een afspraak met 162 schrijvers lees ik in de Volkskrant. Daarin zegt Hoofd Publiciteit Francien Schuursma:”Vanwege de winter heeft de fotograaf veel kunstlicht nodig. Zoveel, dat er in de Jan Luykenstraat een tien meter lange vrachtwagen komt te staan met een elektriciteitsgenerator aan boord. Het kostte me een dag om de vergunningen te regelen bij het stadsdeel Oud-Zuid.”
Op de foto in de Volkskrant herken ik Marten Toonder (in de leunstoel), Harry Mulisch (op deze foto valt hij er net buiten, net als Bij-directeur Robbert Ammerlaan), Jan Wolkers, Remco Campert, Jules Deelder, Wim T. Schippers, Simon Vinkenoog en Hugo Claus.




Geen opmerkingen: