donderdag 25 april 2002


Londense taxi’s moeten toeristen lokken


Groot-Brittannië heeft dinsdag het startschot gegeven voor de campagne 'Only in Britain, only in 2002'. De Britse overheid en het bedrijfsleven hebben deze campagne gezamenlijk opgezet om zo meer toeristen naar Groot-Brittannië te trekken. In Gouda kwam een groep Britse taxichauffeurs en doedelzakspelers op de Grote Markt bijeen om de start van de Britse campagne op het vasteland te markeren.Gouda - Twintig zwarte Londense taxi’s arriveerden deze week in ons land. Zij moeten toeristen naar Engeland lokken. In Gouda kwam de groep Britse taxichauffeurs versterkt met enkele doedelzakspelers op de Grote Markt bijeen om de start van de Britse campagne op het vasteland te markeren. De cab’s, waarvan er één ter gelegenheid van het jubileum van koningin Elizabeth goud is geverfd, maken een vijfdaagse rondrit door Duitsland, Frankrijk en ons land. Deze drie landen behoren tot een groep van naties die de British Tourist Authority (BTA) beschouwt als doelgroep. BTA wil meer toeristen naar het Britse eiland lokken.
De taxi’s worden bestuurd door leden van de Company of Hackney Carriage Drivers. In Duitsland gaan ze naar Keulen en Hamburg, in Frankrijk naar Parijs en in ons land viel de keus op kaasstad Gouda.

“Only in Britain. Only in 2002”
De foto van de taxi is weg.De campagne van BTA kost de Britten 20 miljoen pond. Het is de bedoeling dat er ten gevolge van de campagne 1 miljoen extra bezoekers naar Brittannië komen. Zo’n aantal zou de Britse economie een extra inkomen van 500 miljoen pond opleveren. We zullen van de zomer zien of het gelukt is.
De zwarte taxi’s zijn overigens niet alleen op het vaste land van Europa populair. Ook in eigen land zijn de zwarte vehikels graag gezien. Er zijn heel wat mensen die er niet alleen in naar hun werk rijden, maar er ook in willen trouwen.