donderdag 18 augustus 2011

Woorden te kort

Truro – Als het gezegde “een foto zegt meer dan duizend woorden” waar is, moeten je bij het zien van deze foto vast wel heel veel woorden te binnen schieten. Ik zag de foto in Truro in het Royal Cornwall Museum aldaar. Het is museum zoals je ze ook in ons land wel ziet. Ze hebben er alles over de lokale geschiedenis. Van de eerste opgegraven stenen bijl tot de laatste onverkoopbare schilderijen van de lokale kunstenaars. En alles wat daar tussen zit. Alles wat in de loop van de eeuwen heeft bijgedragen aan het belang van de stad ligt hier tentoongesteld. Er zijn zalen waar je snel doorheen loopt, maar ook enkele waar je de pas inhoudt omdat er iets is dat de aandacht trekt. Deze foto is genomen aan het begin van de twintigste eeuw. Ergens in de eerste vijf jaren.
Zonder dat ik dat had verklapt, had jij dat ook wel bedacht. Het is de tijd van de hoge hoeden. De sociaal minder belangrijke mensen droegen toen nog een strooien hoed en de jongens een pet. De jongens op de foto zijn blootshoofds. Ze hebben het te warm voor de pet. Dat komt door het graven. Nadat het grove graafwerk voorbij was, namen de mannen in het donker pak de schop ter hand en kwamen de fotografen in actie. Het moment moest worden vastgelegd voor de geschiedenis. Het is een opgraving op een begraafplaats in Harlyn Bay. Wat ze boven aarde brengen is – volgens het onderschrift bij de foto - een cist, een stenen kist. Meer staat er niet bij de foto. Dat zette me aan het denken. Waarom zo’n grote foto in een museum als er alleen een grote stenen kist werd gevonden. Na flink wat spitten op internet ontdek ik dat daar de resten zijn gevonden van 130 mensen. Allemaal begraven in een gehurkte houding met het hoofd naar het noorden. Als ik het museum werkte, had ik dat op een bordje bij de foto gezet. Je kijkt nu toch anders de plaat. Zijn al die mensen tegelijk gestorven en begraven? De botten zijn gedateerd ongeveer rond 600 voor Christus. Is er misschien sprake van een begraafplaats? Of is er iets anders, iets sinisters aan de hand? Een foto mag dan meer zeggen dan duizend woorden, voor deze plaat kom ik er toch nog wat te kort.


Geen opmerkingen: