donderdag 4 augustus 2011

Geflest

Delft - Geef de Maggi even door? Met die vraag bedoelt je tafelgenoot of je hem het flesje soeparoma wilt aanreiken. Het merk maakt hem niet uit. Zo noemen we nu dat spul nu eenmaal. We noemen bouillonblokjes ook maggiblokjes en ook in dat geval doet het merk er niet toe. Bij Maggi – onderdeel van Nestlé – maken ze nog veel meer. Ze hebben kant-en-klare soep, ketchup, sausen, en noodles. Met de naamsbekendheid zit het wel goed zou je denken. Toch betwijfel ik dat. Als er op het boodschappenlijstje maggiblokjes staat maakt het niet uit of de blokjes van Knor of AH zijn. De naam is een los begrip geworden waarbij niemand meer per se aan de door Nestlé gemaakt blokjes denkt. De reclamejongens en –meisjes van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern moeten dus aan de weg blijven timmeren. In Duitsland bestaat maggi dit jaar 125 jaar. Een mooie tijd voor een leuke opvallende actie. Het reclamebureau heeft daarom een toren vermomd als maggiflesje.

Ze kozen daarvoor de toren van het Kronberg-kasteel in de buurt van Frankfurt. De toren lijkt volgens de mensen van het kasteel qua vorm al op het flesje. Dus dat was een mooi begin. Er is een groot doek om de toren van het kasteel gewikkeld met daarop aan de ene kant een afbeelding van de oorspronkelijke fles (de Maggi Würze-fles) uit 1881 en aan de andere kant het design van de huidige fles. Het doek blijft tot september hangen. In het kasteel is een tentoonstelling gewijd aan de Maggi-advertenties van de afgelopen 125 jaar. Niet alleen Nestlé wordt wijzer van de actie. In de periode dat de toren zit ingepakt wordt hij gerestaureerd. En natuurlijk is Maggi-eigenaar Nestlé de sponsor. Zo wordt de toren wel vermomd, maar niet geflest.

Geen opmerkingen: