woensdag 31 augustus 2011

Onwrikbaar

Delft – Het Engelse gezegde ‘Beauty is in the eye of the beholder’ geldt voor alles. Voor mensen, kunst, zaken en dingen. Ook voor foto’s. Het veel gebruikte citaat van de Belgische journalist en schrijver Johan Anthierens ‘Hoe ouder de foto, hoe jonger we eruit zien’ wordt dan ook alleen gebruikt door mensen die er weer jonger willen uitzien. Jong of oud zijn, het blijft een relatief begrip. Een helaas niet oud geworden vriend omschreef het altijd zo: “Hoe oud zou je zijn, als je niet wist hoe oud je was?” Inderdaad anders gezegd, je bent zo oud als je je voelt. Een mens heeft eigenlijk maar drie fases in zijn leven. “De jeugd”, “het ouder zijn” en “Je ziet er nog goed uit”. Zodra men dat laatste tegen je zegt, weet je dat je in geleende tijd zit. Nu moet ik oppassen dat dit niet een al te filosofische stukje wordt. Normaal ben ik niet zo bespiegelend. Ik neem de dingen graag zoals ze komen. Maar ik begon toch te mijmeren toen ik de foto zag die ik afgelopen zondag nam van mijn echtgenote en haar oudste kleindochter. Het was alsof ik een blik in de toekomst mocht werpen. Nog niet zo lang geleden legden wij een beschermende hand om haar heen. Onze oudste kleindochter was ons ‘kleine meisje’. Maar ze haalt ons in. En zij niet alleen. Dat staat onwrikbaar vast. Gelukkig zijn ook Corien & ik net zo oud als we ons voelen.

2 opmerkingen:

Martien zei

Een pracht foto, daar mag je trots op zijn.

Neeltje Johanna zei

Wat een mooie meid...... Kleine meisjes worden groot. Wat gaat de tijd toch hard!