vrijdag 26 augustus 2011

Het raadsel van Okehampton

Okehampton – Aan het eind van Fore Street in Okehampton staat de St. Jameskerk. Toen wij er deze zomer waren, had ik hier even een moment voor mijzelf. Corien was een winkel ingelopen en ik slenterde al rondkijkend verder. Even verder in Fore Street kwam ik bij een zijstraat: de Saint James Street. Als je die in loopt zie je op de hoek met Park Row een grote muurschildering. Op die schildering zit een standbeeld geplakt. Een opvallend kunstwerkje. Het riep bij mij wel een aantal vragen op. Waarom heeft de kunstenaar het beeld zo hoog boven de kijker op de muur geplakt? En wat stelt het voor?
Ik speurde of ik een bordje of schildje zag met daarop wat tekst en uitleg. Dat was er niet. De kijker moet dus de eigen fantasie gebruiken. De straat waar schildering en beeld zich bevinden, ligt op het randje van het Dartmoor National Park. Ik denk dus dat op de schildering de Dartmoor Hills zijn afgebeeld. Het zijn vermoedens, als jij een beter idee hebt, ga ik meteen overstag. Het staat nergens. Maar dan nu het standbeeld. Hiervan denk ik dat het een ‘Dartmoor farmer’ uitbeeldt. Nogmaals, het is maar een idee, want ook hier staat nergens informatie over. Dus heb ik thuis wat zitten googlen. Maar ook daar kom ik niet verder mee. Hoe dit beeld en de schildering hier zijn gekomen en waarom. Ik had het daar even moeten vragen. Corien was toch nog druk in de lokale winkels. Maar om de een of andere reden kwam het er niet van. Maar ik vind de foto wel aardig en daarom toch maar een stukje voor ODD.

Geen opmerkingen: