donderdag 25 augustus 2011

“Merkwaardig graag”

Delft - Mijn echtgenote & ik zijn geen echte doe-het-zelvers. Nou ja, laat ik heel eerlijk zijn. Corien doet wel eens wat zelf in huis, maar ik geloof meer in uitbesteden. Die combinatie werkt in het bijzonder goed als het op knippen aankomt. Elke veertien dagen doet mijn echtgenote mijn haar. Met een tondeuse, dus echt knippen mag je misschien niet noemen. Je begrijpt dat ik al jaren niet meer bij een kapper ben binnengestapt. Ik ben daarmee gestopt toen mijn kapper overleed. Ik had geen zin meer in een nieuwe en mijn echtgenote bleek een serieuze mogelijkheid. Ik kan niet zeggen dat ik de bezoekjes aan de kapsalon mis. Ik hoef thuis nooit te wachten tot ik aan de beurt ben en de kapper en ik behoeven het niet over het weer of de aanstaande vakantie te hebben. In tegenstelling tot een echte kapsalon, heeft onze ‘thuiskapsalon’ natuurlijk geen naam. Maar als ik er eentje zou moeten kiezen, ging ik voor ‘Hair today, gone tomorrow’. Iedereen die mijn kapsel ooit zag, weet waarom. Ik kom op dit thema omdat het mij reizend door Engeland opviel dat een kapsalon op dat eiland heel vaak een komisch bedoelde naam heeft. Ik zag al eens een kapsalon met de naam ‘Snip At The Price’. Ook de titel ‘A Cut Above’ zag ik al eens op het raam van een Britse kapsalon. Ze zijn lastig te vertalen. Dat geldt niet voor deze kapsalon in Londen: Peculiar Unisex Hair. Maar of de naam nu een aanbeveling is? Ik heb tenminste nooit op de vraag van de kapper “Hoe wilt u het hebben”, geantwoord: “Merkwaardig graag”. Nog opvallender is het zinnetje onder de naam. Het is een kapsalon met een boodschap.

Geen opmerkingen: