woensdag 23 september 2009

Belgische borrel

Hasselt – Ad en ik namen ooit de moeite om naar Schotland te reizen om daar een flink aantal whiskystokerijen te bezoeken. Het is dus logisch dat nu Corien & ik in de buurt van Hasselt zijn, we ook het Nationaal Belgisch Jenevermuseum bezoeken. De Schotten hebben hun whisky, de Fransen hun cognac, de Duitsers hun schnaps en de Russen drinken hun wodka. Wij Nederlanders drinken alles, maar onze nationale drank is natuurlijk toch jenever.
De geschiedenis van jenever is nog fascinerender dan die van de whisky. Het destilleren hebben de Schotten toch uiteindelijk gewoon geleerd van de jeneverstokers. Het jenevermuseum is gevestigd in een authentieke 19de-eeuwse stokerij. Het bedrijf is knap gerestaureerd en nu een industrieel archeologisch monument. De enige stoomstokerij in Europa.


In de 16de eeuw werd de korenbrandewijn, soms gearomatiseerd met jeneverbes, in de ‘Zeventien Provinciën’ erg populair. Daarom is het nu nog de nationale gedistilleerde drank van België, Nederland en Frans-Vlaanderen. Sinds januari vorige jaar is jenever door de Europese Unie geografisch beschermd. Net zoals dat ook is gebeurd met whisky en cognac. Jenever heeft nu dus zijn eigen “appellation d’origine contrôlée”.


In het museum volgden Corien & ik het stookproces op de voet. We zagen ook allerlei borrelglaasjes, jeneverstoppen en -flessen, reclame affiches, gadgets en allerhande archiefmateriaal uit de glorietijd. Tot slot kon ik – Corien nam sinaasappelsap – in het proeflokaal de heerlijke zachte Belgische jenever ook even proeven. Ik kan de Belgische borrel aanbevelen.

Geen opmerkingen: