dinsdag 1 september 2009

Altijd goed

 Mijn ploughman’s lunch van gisteren. Zoals je ziet, nemen we er wel altijd een royaal dessert bij. Anders wordt het wel erg eenvoudig.Condicote – Als we in Engeland eenvoudig, maar toch smakelijk willen lunchen, kiezen Corien & ik voor een ploughman’s lunch. De maaltijd bestaat uit brood met boter, kaas, een uitje en een pint cider. Dat klinkt niet alleen eenvoudig. Dat is het ook. De drank is zelfs optioneel. Je kunt ook een glas bitter nemen of een kop thee. Er horen wel twee stevige stukken kaas bij. Meestal is dat behalve cheddar ook een stuk stilton. De stilton wordt trouwens vaak vervangen door een lokale soort kaas. Natuurlijk hoort er een stevige lepel pickle bij. Het is wel een absolute voorwaarde dat alles krakend vers is. Het brood moet echt knappend zijn. Het lijkt net of het een oud traditioneel gerecht is, maar daar twijfel ik aan. Mijn vriend Roger uit Portsmouth zegt dat het gerecht stamt uit de jaren 60 van de vorige eeuw. De Milk Marketing Board bedacht het volgens hem om de verkoop van kaas te stimuleren. De typische Britse maaltijd is dus een marketing idee. Toch heeft elke pub in Engeland het op de lunchkaart staan. Je krijgt er vaak een groene salade, een appel, wat selderie of een in plakjes gesneden hard gekookt eitje bij. Mijn Londense vriend Jim beweert echter dat hij voor de oorlog al een dergelijke lunch at. Toen heette het volgens hem een ploughboy’s lunch. Ik weet niet wie van de twee gelijk heeft, maar eigenlijk doet dat er niet zo veel toe. Houd je van kaas en wil je in Engeland een lekkere lunch eten, neem dan een ploughman’s lunch. Dan zit je altijd goed.

Geen opmerkingen: