zaterdag 26 september 2009

De bankjes werken


Tilburg – In de straten van Tilburg zagen Corien & ik bij ons recente bezoek tientallen kleurrijke bankjes staan. Het zijn kunststoffen buitenbanken, type chaise longue. Ze zijn bedrukt, beschilderd of voorzien van bijvoorbeeld mozaïek. Sommige zijn duidelijk bedoeld als reclame of promotie, maar er zijn ook kunstzinnige banken. Het deed me denken aan de projecten met levensgrote koeien of rhino’s in wereldsteden. Ik vroeg aan twee echte Tilburgers, die we aantroffen bij de ingang van het stadhuis, naar de bedoeling van de bankjes is. “Ah, de benkskes”, zeiden ze meteen trots.


Het is volgens hen een project dat is bedacht door lokale cabaretière Karin Bruers. Het is bedoeld om met de bankjes de sociale verkilling tegen te gaan, hoorde ik van mijn zegslieden. Bruers richtte daarvoor een speciale stichting op: ‘1000 bankjes’. Kennelijk is dat het getal waar ze naar streeft. Ze ontwierp de bank zelf. Volgens de Tilburgers die we spraken, staan er zeker al honderd in de stad. Zo veel zagen wij er overigens niet, maar wij zijn dan ook alleen maar in het centrum van Tilburg geweest. Corien nam even plaats op de bank die kennelijk was opgedragen aan voetbalclub Willem II. Ze had al meteen leuk sociaal contact met een kleine inwoonster van de stad. De bankjes werken.

Geen opmerkingen: