dinsdag 22 september 2009


Kleine gedachte


Poeskaffee aan de Botermarkt in Hasselt, België Hasselt – Aan de Botermarkt in Hasselt zit een gezellig bruin café. De mensen gaan er niet alleen heen om lekker te eten, maar ook voor de gezellige sfeer. Het heet Poeskaffee. Cafés met die naam heb ik al eens eerder in andere plaatsen in België gezien. Ik kende voordien de term alleen als Pousse-café. Dat is een mix van likeur die ik in Parijs ooit bij de koffie kreeg. Gewoonlijk onthoud ik dat niet, maar dit drankje ziet er spectaculair uit. Het is opgebouwd uit meerdere laagjes likeur. Die drijven op elkaar en laten zo een opbouw van allerlei kleuren in je glas zien. De kenners onder jullie weten dat er meerdere pousse-cocktails zijn. Probeer het thuis maar niet te maken, want het is afgrijselijk moeilijk om te kleuren gescheiden te houden. Je zult je afvragen wat dit alles met Poeskaffee te maken heeft. Het antwoord is: niets. Het zijn van die kleine gedachten die soms bij me opkomen als ik door de stad loop en een grappige naam zie. Dat heb jij toch ook wel eens.

Geen opmerkingen: