woensdag 29 oktober 2008

Verse olijven


C’an Pastilla – Iedereen die wel eens een vakantie onder mediterrane zon heeft doorgebracht, weet dat je vers geplukte olijven niet kunt eten. Ze zien er aan de boom heerlijk vers uit, maar zijn veel te hard om te eten. Toch kun je op iedere markt rond de Middellandse Zee verse olijven kopen. Wat doen de mensen er toch mee? Ze gaan de olijven echt niet thuis verwerken tot olie. Ik vroeg het daarom aan iemand die zojuist een flinke zak olijven had gekocht. De vriendelijke vrouw nam de tijd voor een uitvoerig antwoord.
“Je neemt een bak en doet daar water in en een ongekookt ei. Dan gooi je er zout in. Als het ei begint te drijven, heb je er genoeg zout ingedaan. Dan gooi je de olijven in het water. Zorg dat de olijven helemaal onderstaan. Natuurlijk doe je ook kruiden bij de olijven. Dat kan van alles zijn. Net wat je lekker vindt”. Ik was verbaasd over de eenvoud van het recept en knikte enthousiast.
“Ik gebruik als kruid meestal rozemarijn, maar venkel geeft ook een lekkere smaak”, ging ze verder.
Ik bedankte haar vriendelijk voor de uitleg. “Ga je het nu ook proberen?”,vroeg ze. Ik schudde mijn hoofd en legde haar uit dat ik uit Nederland kwam en een kilo olijven in mijn koffer toch wel wat zwaar vond. Dat begreep ze.

Geen opmerkingen: