zondag 19 oktober 2008

La Seu


Palma – De hoofdstad van Mallorca, Palma, is een stad met brede boulevards en stegen met steile trappen. Donderdag bezochten we de kathedraal. We klommen daarom via een brede steeg met trappen, de Costa de la Seu, langs het Almudainapaleis naar de Plaça de l’ Almoina waar de dominante kathedraal staat. Voor we dat deden hadden we om een idee te krijgen van de enorme grootte een wandeling eromheen gemaakt.
De inwoners van Palma noemen de gotische kerk ‘La Seu’. De mooiste gevel vind ik die van El Mirador (tegenover de zee).

Corien met op de achtergrond de kathedraal.

Je ziet hier op de foto dat het een juweel is van Spaanse gotiek. Ook de andere gevels zijn prachtig. Zodra je de kathedraal binnenkomt word je geïmponeerd door de grote ervan. Er zijn drie schepen. Het breedste is het middenschip. Het is een van de breedste en hoogste die ik ooit heb gezien.

In de kathedraal.

Een Duitse gids hoorde ik haar groep zelfs vertellen dat het de breedste en grootste ter wereld is. Hoe het ook zij, het is indrukwekkend. De beroemde architect Gaudi heeft ook in deze kathedraal zijn sporen achter gelaten. Het grandioze roosvenster van de puntgevel en de andere roosvensters zijn net als de grote ramen werk van zijn hand. In de zijschepen telde ik achttien kapellen. Het altaar in de kapel waarvan ik de foto nam is volgebouwd met verguld houtsnijwerk. Hij dateert uit de zestiende eeuw en behoort daarmee zeker nog lang niet tot de oudste gedeelten van de kerk. De bouw van de kerk begon reeds in veertiende eeuw. Je begrijpt dat we heel wat tijd doorbrachten in deze prachtige kerk.

Geen opmerkingen: