woensdag 15 augustus 2007

Meer bewegen


Delft – Ik ben erg zuinig op mijn gezondheid. Sinds mijn dokter, al weer enige tijd geleden, mij nadrukkelijk aanraadde mijn levensstijl te veranderen, let ik nog meer op. Ik fiets een elke dag een uurtje en eet uitsluitend nog verse en gezonde spullen. Mijn interesse voor gezondheid werd vanmorgen dan ook onmiddellijk weer aangejaagd door de tekst op de omslag van de Margriet die Corien had klaargelegd om in het vliegtuig te lezen.
“2x in de week seks en u ziet er jaren jonger uit!” stond er met forse letters op de cover van het vrouwenblad. Het bijbehorende artikel in het blad staat bol van de cijfers over het onderwerp. 'Ongetrouwde stellen hebben twee keer per week seks, kort getrouwde stellen één keer per week en na drie jaar doen ze het nog eens in de veertien dagen!', blijkt volgens de Margriet uit onderzoek. Het huwelijk is wellicht een heel romantisch concept, het is kennelijk niet goed voor je seksleven. En als je als ouders graag oma & opa wilt worden, kun je je kinderen kennelijk beter aanraden om niet te trouwen.

Ik wil helemaal niet tien jaar jonger lijken. Ga maar gewoon een uurtje fietsen.

En wat de tekst op de cover van het blad betreft: stellen die een paar keer per week seks hebben zien er volgens een aantal internationale neuropsychologen tien jaar jonger uit dan stellen die dat niet hebben. Voor mannen is seks nog belangrijker voor hun gezondheid. Ik lees dat mannen vijftig procent meer kans hebben de 80 te halen als ze 'het' minstens eens per week doen. Seks is goed voor je bloeddruk, je hart en het vermindert de kans op diabetes. Dat advies gaf mijn dokter er indertijd niet bij. Hij zei alleen dat ik meer moest bewegen. Ik weet nu hoe.

Geen opmerkingen: