zaterdag 11 augustus 2007

Een Oosterse omweg naar Delft


Delft – Op het St. Agathaplein en de Oude Delft is het vandaag Oosterse markt. Corien & ik wandelden er tijdens haar lunchpauze samen even over heen. De inmiddels traditionele markt is een initiatief van het Volkenkundig Museum Nusantara. Tientallen kramen met Indische lekkernijen, kunstnijverheid uit het oosten, wajangpoppen, batik, etnografische kunst en nog veel meer zorgen voor een feestelijke Indonesische stemming op het plein.

Tientallen kramen met Indische lekkernijen, kunstnijverheid uit het oosten, wajangpoppen, batik, etnografische kunst en nog veel meer zorgen voor een feestelijke Indonesische stemming op het plein.

Op het kleine podium op het plein werd ook dit jaar weer een gevarieerd muzikaal en theatraal programma gebracht. Een Spaanse toerist, vergezeld van vrouw en twee kinderen van een jaar of tien, vroeg me op het plein naar het Maritiem Museum. “Dat is in Rotterdam”, stelde ik hem op de hoogte. “Is er hier ook een leuk museum?”, vroeg hij me. Hij kwam nauwelijks boven het geluid van de Javaanse dansers uit.
Trots legde ik hem uit dat Delft overloopt van de mooie musea, leuke winkels en fraaie kerken. Je hoeft hier nergens naar te zoeken. Alles ligt om de hoek.
We stonden voor het winkeltje van Kouwenhoven op het plein. Het perfecte voorbeeld van mijn betoog. Dit winkeltje ligt anders verscholen in een hoekje van het stille plein, onder oude kastanjes, maar nu was het voorzien van een terras met koffie en spekkoek. Het is een winkeltje dat thuishoort in een illustratie uit de W.G. van der Hulst-boeken. De man begon te stralen en zijn kinderen te juichen. Ook vandaag was de bekende Michelin-formule weer helemaal van toepassing: “Delft merite le detour”

Geen opmerkingen: