dinsdag 14 augustus 2007

Hunkering naar water


Delft – Wij drinken heel wat water per week. Corien nog meer, veel meer, dan ik. Toch is het volgens het boek ‘Uw lichaam hunkert naar water’ van de 66-jarige Dr. Fereydoon Batmanghelidj (spreek uit: bat-man-ge-lidch) nog lang niet genoeg. In dit boek, en de website die erbij hoort, staan wetenswaardigheden over water die ik nog niet kende. Dat dagelijks water drinken – ongeveer acht glazen – goed voor je lichaam is, had ik natuurlijk al wel eerder gehoord. Er zijn dagen dat ik het haal, maar er zijn veel meer dagen dat ik het niet haal. In het boek legt de dokter uit dat ziekten het gevolg zijn van een - meestal jarenlang - chronisch watertekort van het lichaam. We drinken wel koffie, thee en frisdranken, maar volgens Dr. Batman, zoals hij door zijn patiënten wordt genoemd, bevatten die juist uitdrogende stoffen. Als je jarenlang te weinig water drinkt, dan kunnen er allerlei ziekten ontstaan, volgens Batman, die dan totaal fout behandeld worden door de medici met allerlei dure medicijnen. Terwijl het lichaam alleen om goedkoop water vroeg.

We drinken al veel water, maar is het genoeg?

Ons lichaam, schrijft de dokter, bestaat voor een zeer groot deel uit water en heeft behoefte aan constante aanvulling van water. Het enige symptoom van dorst dat we kennen is een droge mond, volgens Batman. Maar het lichaam geeft meer signalen van dorst. We beschouwen die andere symptomen als ziekten van het lichaam, beweert de in St. Mary's Hospital Medical School in Londen opgeleide arts. In zijn boek schrijft hij dat chronische ziekten als astma, reuma, diabetes, depressie, migraine, hoog cholesterol en allergieën het gevolg zijn van aanhoudende uitdroging van het lichaam.
Ik weet na lezing over het waterprincipe nog niet hoeveel waarde ik aan de theorie moet hechten. Ik vind het boek ook controversieel en hoewel het verfrissend is om te lezen, krijg ik er toch een droge mond van. Ik neem daarom een glaasje water. Proost!

Geen opmerkingen: