zaterdag 30 september 2006

Gastronomie begint op school


Lincoln – Tijdens mijn verblijf in Lincoln zag ik televisiekok Jamie Oliver in een reclamefilmpje voor zijn nieuwe Tv-serie over het overmatig eten van junkfood. In de trailer voor zijn nieuwe tv-serie laat hij zien wat de gevolgen zijn van het overmatig eten van junkfood. De bekende chef-kok voerde twee jaar lang een kruistocht tegen junkfood op de scholen. De campagne van de televisiekok om scholen te bewegen kinderen tijdens de schooldinners gezondere producten voor te schotelen dan gefrituurde turkey-twizzlers wordt in de kranten Jamie Oliverism genoemd Ik vond het een grappig filmpje waarin hij gekleed als een soort Michelinmannetje rondtoert op zijn beroemde scootertje. Uiteindelijk bezwijkt het brommertje onder zijn gewicht.
In de kranten lees ik dat een op de vijf Britse kinderen te dik is. In 2010 zullen één miljoen kinderen en twaalf miljoen volwassenen obesitas hebben. Dat is relatief meer dan in welk ander Europees land.

Jamie in een advertentie voor zijn nieuwe programma tegen junkfood voor scholieren.

Ik was – gewapend met die wetenschap – daarom nogal verbaast over een item in het Britse Tv-nieuws. Aan de buitenkant van een schoolhek zag ik drie moeders de bestellingen opnemen van de kinderen die dankzij Jamie Oliver nu gezond moeten eten. De junkfoodmama’s gaan met hun bestellingen naar de lokale cafetaria’s en bestellen daar zo’n zestig maaltijd per dag voor de lunch van deze leerlingen. Natuurlijk alleen maar fish and chips en andere zaken die Oliver nu van de scholen heeft verbannen. De moeders zijn boos op de schoolleiding. De grote pauze duurde vroeger 45 minuten. Nu is dat nog maar een half uur. Die tijd is te kort voor de kinderen om naar de snackbar te gaan. “Ze zijn veroordeeld tot de gezonde lunch in de schoolkantine”, aldus een van de moeders. Ze noemt het eten op school “konijnenvoer” en “rotzooi met een laag vetgehalte”. Ik wens Jamie Oliver sterkte want de strijd tussen lekker en gezond is niet makkelijk te winnen. Voor veel Britten begint gastronomie kennelijk nog steeds bij de take-away

Geen opmerkingen: