donderdag 28 september 2006

Tip voor boodschappenlijstje


Delft – Als je langer wilt leven moet je vooral wijn, vis, fruit, groenten, pure chocola, knoflook en amandelen toevoegen aan je dieet. Dat lijstje is niet mijn idee, het is een conclusie die ik tegenkwam in het wetenschappelijk blad The British Medical Journal. Mijn interesse voor goede voeding ontstond toen ik op het world wide web las dat een dagelijks glas rode wijn voorkomt dat je Alzheimer krijgt. Steeds opnieuw ontdek ik dat goede voeding belangrijk is. Ik besloot dus om via het internet eens te onderzoeken wat er nu bekend is over dit thema. In the British Medical Journal vond ik het ultieme lijstje. Onderzoeker Oscar Franco concludeert in een studie dat een maal van wijn, vis, fruit, groenten, pure chocola, knoflook en amandelen de kans op hart- en vaatziekten met 75 procent reduceert. Dat is nogal wat. Hij noemt het een polymaaltijd. Het is een veilig, goedkoop en zeer smakelijk alternatief voor de polypil. Deze pil is bedoeld voor gezonde ouderen. Je zou die moeten slikken ter voorkoming van hart- en vaatziekten. De pil kwam half augustus in het nieuws.

Vier maal per week ruim een ons vis. Begin dan de dag eens met een heerlijke kipper met een gepocheerd eitje.

Ik geloof niet in pillen voor gezonde mensen. Ik zie wel wat in een gezond dieet. Dat zou dan volgens wetenschappers moeten bestaan uit dagelijks 150 milliliter rode wijn, vier maal per week ruim een ons vis, dagelijks een ons pure chocola, dagelijks 400 gram groenten en fruit, dagelijks 2,7 gram knoflook en dagelijks 70 gram amandelen.
Onderzoek toonde al eerder aan dat een gezond menu bijdraagt tot een betere levensverwachting. Maar ik dacht altijd dat goede voeding pas op de lange termijn werkt, maar het blijkt ook nog op te gaan als je op hoge leeftijd begint. Dat is wetenschappelijk onderzocht bij mensen tussen de 70 en 75 jaar. Je weet nu dus wat je op boodschappenlijstje moet zetten.

Geen opmerkingen: