maandag 11 november 2002


Wat je zegt ben je zelf


Sander snuffelt in de bakken met boeken op de Markt in Eindhoven.Den Haag – Voordat we naar Koudekerk rijden, bezoeken we op zaterdag soms eerst Den Haag. Behalve een lunch bij Dudok, frequenteren we dan ook wat vaste winkels. Niet omdat we iets nodig hebben, maar we houden van ‘browsen’. Daarom is een van de winkels die op mijn lijstje staan ook altijd steevast De Slegte. Is er iets over Engeland? Is er iets van Michel van der Plas, Cees Buddingh’ of zomaar iets leuks? Deze week had ik geluk. Ik liep tegen een eerste druk van de dagboeknotities ‘Wat je zegt ben je zelf’ van Cees Buddingh’ aan. Ooit zullen mijn kinderen bij het opruimen van m’n huis tegen elkaar zeggen:”Snap jij nou waarom hij van sommige boeken meerdere exemplaren had?” Dat zou goed een later gevonden eerste druk kunnen zijn. Ik heb inmiddels zoveel verschillende exemplaren van Agatha Christie boeken dat het lijkt of ik een bibliotheek heb overgenomen.
Maar het is ook het zoeken zonder kennelijk doel dat zo leuk is. Het browsen. En ik ben niet de enige. Vorig week waren we in Eindhoven. Corien was met de beide Saskia’s en kleinkinderen in de winkels van het centrum van deze stad in de zaken van hun keus. Sander & ik gingen door de schappen van de platenzaken en door de bakken met boeken op de kramen op de Markt. Het leverde weer twee cd’s en een Agatha Christie boek op.