zaterdag 30 november 2002

Samen vijftig jaar aan de top


Klik voor een vergroting op de kleine fotoLonden – Ik geloofde m’n oren niet. Het toneelstuk van Agatha Christie “The Mousetrap” viert triomfen in het Londense Westend. Het stuk is inmiddels 20.807 keer opgevoerd. Vijftig jaar lang onafgebroken op de planken. Ik vertelde er al over op 25 november. Wat had ik graag bij die voorstelling gezeten. Maar helaas het was uitverkocht. De Britse vorstin was er wel. Zij viert zelf ook haar vijftigjarige jubileum. Samen een halve eeuw aan de top. Maar nu komt het. Waarom geloofde ik m’n oren niet? Koningin Elisabeth zag het toneelstuk voor de eerste keer. Zij was nog nooit in het theater om het te zien. M’n mond viel open. Richard Attenborough, de acteur die in het allereerste stuk speelde, was er ook. Hij vertelde over het stuk:”"It is like a London institution -- like the ravens in The Tower of London."
Kijk die man begrijpt het. Ik had mijn goede vriend Jim aan de lijn. Ik moest toch ergens slapen als ik het weer wilde zien. Hij zei:”The Mousetrap" ranks alongside Westminster Abbey and Buckingham Palace as one of Britain's must-see tourist attractions and it shows no signs of running out of steam.”
Kijk Jim begrijpt het ook. Net als producer Sir Stephen Waley-Cohen:”. "I don't see why it should ever come off."
Ook al een man die het begrijpt. Ook in het Londense Victoria and Albert Museum begrijpen ze het. Daar bewaart men de revolver die in de eerste opvoering werd gebruikt. Er is nog maar een origineel attribuut in gebruik op het toneel: De klok op de schoorsteen.
En het publiek begrijpt het zeker. Daarover zei Jim tegen me:”The enjoyment of the audience watching it is transparent. I saw it once with a group of Japanese and they had a great time and hissed the killer at the end." Kijk zo hoort.
Japanners begrijpen het ook.