zaterdag 30 november 2002


Australische kleuterscholen willen geen Santa Claus


Santa staat met open armen voor ieder kind. Toch?Melbourne – Ik ben altijd heel positief over Australië en over de mensen die daar wonen. We hebben daar heel lieve en aardige familieleden wonen. Dus als mensen in mijn omgeving een grapje maken over het prachtige land Down Under dat niet zo vriendelijk is, verdedig ik ze zonder mankeren.
Maar nu had ik zelf ook even een wegtrekker toen ik in the Herald-Sun las dat diverse Australische kleuterscholen Santa Claus in de ban hebben gedaan. En waarom? Ze denken dat het beledigend is voor minderheden. Ik las dat een van de kleuterscholen van plan is om hem te vervangen voor een clown. Een ander school vertelde de krant dat ze een “end-of-year party” gaan organiseren in plaats van een “Christmas party”. Andere scholen tolereren Santa Claus nog wel, maar geven hem duidelijke instructies over de aandacht die hij aan bepaalde kinderen mag schenken. De juffrouw zei tegen de journalist: ”There is a Muslim family in one of the groups and we didn't want to offend them." Toch herken ik er wel het een en ander van. Wij hebben ook die discussies gehad over de politieke correctheid van een zwarte piet en een witte sinterklaas. Ik zag ooit zelfs een zwarte sinterklaas en een wit gemaakte Piet. Maar ook hier kwam het goed toen men zich realiseerde dat het een kinderfeest is en dat volwassenen er vanaf moeten blijven. Dan komt het vanzelf goed.