vrijdag 29 november 2002

Op reis in de bibliotheek


Nieke en Janneke bouwen aan de boerderijDelft – In een hoekje van mijn bibliotheek vonden Janneke en Nienke elkaar. Samen bouwden ze met blokken een boerderij.
De bibliotheek in mijn huis is bij lange na niet zo groot als die van Boudewijn Büch, maar ik ben er wel net zo aan gehecht.

Ik heb inmiddels een aardige verzameling dagboeken en boeken over Engeland opgebouwd. Op mijn verjaardag kreeg ik van Ad & Els een zeer fraai boek over Londen. ”Ik hoop dat je het nog niet hebt”, zei Els. Ik had het nog niet. Het is inderdaad een gokje. Ik heb inmiddels wel een groot aantal boeken over Groot-Brittannië. Maar er zijn over de Britse hoofdstad ontelbaar veel boeken geschreven. De kans dat ik het niet heb, blijft groter. Het oudste boek dat ik bezit over deze stad dateert uit begin van de vorige eeuw. De prijs is dus nog ouderwets: 8/6. Het is ‘A Pictorial and Descriptive Guide to London’ en is bedoeld voor ‘Motorist and Tourist’. Achterin vind je o.a. de ‘Steamer and Railway directory’ en ‘the Hotel, Hydropathic Establishment and Boarding House directory’.
Het is heel aardig om dit boekje open te slaan naast m’n pas verworven boek. Een mooi voorbeeld van de veranderingen is het verhaal over Covent Garden. In beide boeken staan foto’s.
In 1974 werd Covent Garden omgetoverd van een markt in een centrum van vermaak met winkeltjes en een piazza. In m’n oude boekje staat het nog als volgt: "Covent Garden Market is the chief market in London for fruit, vegetables and flowers". De markt ging om middernacht open en sloot om negen uur ’s morgens. Toeristen gingen er niet heen. Een enkeling nam om acht uur een kijkje. Dan was het daar spitsuur. De winkeliers laadden hun wagens, de straathandelaren vulden hun kruiwagens en de bloemverkopers gingen op weg met armen vol bloemen naar hun verkooppunten. De markt bestaat nog wel, maar is verplaats naar Nine Elms. Het is nu heel efficiënt en dus saai: Lange loodsen met laadplatforms.
Elke toerist die nu de Britse hoofdstad bezoekt kent Covent Garden als het centrum van vermaak. Straatartiesten en winkeltjes. In de oude Fowler’s markt is nu het London Transport Museum gehuisvest. Als ik in de buurt ben ga ik altijd even een pintje drinken in de voormalige groentenmarkt van Covent Garden. Met het boek van Els & Ad was ik deze maand al even in Londen.

Geen opmerkingen: