zaterdag 30 november 2002

Voorzichtig met Bush


Londen – Zoals ik al eerder schreef moeten we zorgvuldig omgaan met de gevoelens van de Amerikaanse president. Françoise Ducros, de communicatiechef van de Canadese premier Chrétien, weet nu ook dat ze haar woorden zorgvuldig moet kiezen. Ook in Engeland was het raak. Daar is een tekenfilm tv-reclame waarin de Amerikaanse president George W. Bush een broodrooster voor een videorecorder aanziet van de tv gehaald.

De Amerikaanse president George W. Bush ziet een broodrooster voor een videorecorder aan


De tv-advertentie maakt de Amerikaanse president belachelijk, vindt men. Dat kan niet in Canada en dat kan ook niet in Groot-Brittannië. In de tv-advertentie zie je Bush die in het Witte Huis grinnikend brand veroorzaakt in een broodrooster. Hij ziet het apparaat voor een videorecorder aan en stopt er een tape in.
Tony Blair komt ook in het filmpje voor. Hij rent achter een balletje aan dat Bush weggooit. Een verwijzing naar de reputatie van de Britse premier. Blair zou zich als het schoothondje van Bush gedragen. Uisdean Maclean, de directeur van de Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC), die advertenties op tv keurt, zei tegen een verslaggever:”"We found that ... President Bush might find the portrayal not to his liking and therefore offensive," Het grappig is dat het tv-programma waar de advertentie bij zou worden uitgezonden ”2DTV” veel verder gaat in grappen over Bush. Wat in het programma wel kan, mag niet in de advertenties. Intussen blijven de verhalen over de intelligentie van Bush de kop opsteken. Er zijn zelfs internetsites waarop uitspraken van Bush worden “uitgelegd”. Men noemt het ‘Bushisms”. Men geeft met graagte voorbeelden. Bekende uitspraken zijn "they misunderestimated me", "is our children learning?" en "terriers and bariffs" inplaats van tariffs and barriers.

Geen opmerkingen: