woensdag 3 juli 2002


Jazzbassist Ray Brown overleden


Jazzbassist Ray BrownDelft - De beroemde Amerikaanse jazzbassist Ray Brown is op 75-jarige leeftijd overleden. De jazzveteraan trad vorig jaar nog op het North Sea Jazz Festival op. De peetvader van alle moderne jazzbasisten kreeg in 1996 op dat festival een Bird Award voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de jazz.
Ik hoorde hem voor het eerst spelen in het befaamde trio van Oscar Peterson. Al snel ontdekte ik hem ook in gezelschap van jazzgiganten als Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Bud Powell, Milt Jackson en zangeres Ella Fitzgerald. Met de laatste was Brown ook enkele jaren gehuwd. Brown produceerde een machtig, donkerbruin geluid. Mijn favoriete nummer is “You Look Good To Me” op de LP/CD uit 1965 “We Get Requests” Daarop klinkt zijn krachtige gestreken bas. Het is de perfecte combinatie met Peterson’s wervelende spel. Brown speelde samen met Herb Ellis in het oorspronkelijk trio van Peterson. Toen dat trio in 1957 op hield te bestaan, bleef Brown zelf nog tot 1966 bij Peterson spelen. Hij vormde later met pianist Benny Green en drummer Greg Hutchinson een eigen trio. Er zijn dan ook veel opnamen in mijn cd-kabinet van hem te vinden. Hij kreeg ook wel kritiek. Sommige recensenten vonden hem wel van hoog technisch niveau maar niet vernieuwend. In een interview in een krant legde Brown dat uit: “Als je eenmaal zo oud bent als ik, dan ben je blij als je 's ochtends wakker wordt. Het enige dat ik wens is M.O.S.: More Of Same. Ik heb er jaren over gedaan om mijn eigen geluid te ontwikkelen, dus ik zou wel gek zijn om daar nog wat aan te veranderen. Natuurlijk heeft je leeftijd wel invloed op wat je speelt. Ik ben nu bijvoorbeeld minder scheutig met solo's. In plaats van een solo in ieder nummer, doe ik er nu misschien twee per set; maar dan wel twee goeie, die de luisteraar raken. Dat mijn vingers wat minder snel zijn geworden is niet meer dan normaal. Ik ren de honderd meter ook niet meer in dezelfde tijd als veertig jaar geleden. Laat de jonkies nu het sprintwerk maar doen.”
Voor vele jonkies blijft Brown het grote voorbeeld. Ook na vandaag.