dinsdag 9 juli 2002

Dit is ‘rolling country’


De geschiedenis van St. Mary’s Church begint in de Normandische tijdNewent – Het kleinste van de vier stadjes in het Forest of Dean District heet Newent. We verblijven er drie weken. Newent ligt in de noordwest hoek van de county of Gloucestershire. Ik hoorde van een meneer in de pub dat het al heel oud is. De naam duikt al op het Doomsday Book als ‘Noent’, beweerde hij. Ik had niet anders verwacht. In de toeristengidsen zul je het plaatsje overigens niet vinden. Het 17de eeuwse halfhouten Market House en de Normandische St. Mary’s Church behoren tot de bezienswaardigheden.


De grootste bezienswaardigheid is hier echter het landschap. Het grootste gedeelte van Gloucestershire bestaat uit het gevarieerde heuvelgebied de Cotswolds. In het zuidelijke stuk zijn de heuvels steil en de diepe dalen geheel bebost. Verder naar het noorden, waar wij zitten, ‘rollen’ de heuvels naar een opener en breder landschap. Mijn buurman in de pub noemt het ”rolling country”. ”Hier klopt het hart van Engeland”, zegt hij. Hij wordt enthousiast en trakteert Corien en mij op een drankje. ”Wie dit hart niet kent, kent Engeland niet”, zegt hij terwijl hij een pint bitter voor mij en een glas sinasappelsap voor Corien neerzet. Na zijn opmerking kijkt hij triomfantelijk om zich heen. De anderen in de pub knikken en heffen hun glas in onze richting. Zij beamen zijn opmerking. Ook wij heffen ons glas en knikken terug.
De mensen in de pub hebben gelijk. Dit is het Engeland van de ansichtkaarten met honingkleurige stenen cottages, inns en kerken. Je hebt het gevoel dat je rondloopt in het decor van een film over het Engelse leven in 1500 of 1600. TV- en filmproducenten zoeken hier dan ook altijd de locaties voor hun opnamen. Ook ik ga er deze vakantie flink wat opnamen maken.




Geen opmerkingen: