maandag 15 juli 2002


Engelse diender krijgt nieuw uniform


De wijkagent in het nieuwe uniformNewent – Net als in Nederland is het politie-uniform in Engeland en Wales aan vernieuwing toe. In Groot-Brittannië kent men nog geen nationaal uniform. Er zijn 43 korpsen en de uniformen daarvan verschillen. Sommige korpsen hebben een helm en andere kennen alleen de platte pet. Daar gaat nu verandering in komen. De dienders in Engeland en Wales krijgen een lichtgewicht felgeel Gortex jack. Iedereen tot de rang van commissaris gaat het dragen. Voorlopig is het nog een proef in het korps van Suffolk, maar men is vol vertrouwen. Ik vroeg aan een politieman hier wat hij er van vond. Hij was verbaasd dat het me interesseerde en antwoordde: “The belief is that the new uniform will be more comfortable and better suited to the demands of modern policing.”

Ik knikte begrijpend. Dat was ongetwijfeld het officiële antwoord. Ik vroeg dus nog eens door. Maar hij bleef op de vlakte en antwoordde:” The most significant change is the abandonment of the traditional black tunic in favour of a high-visibility yellow coat.” Daar gaf hij al iets van zijn eigen mening prijs.

Ik vroeg dus nu maar eens: ” Do you think that the forces across the country will adopt the uniform eventually.” De diender glimlachte en zei kordaat: ”No."
En dat denk ik ook. Voor een verkeerstaak lijkt het me een prachtig en veilig pak, maar voor de gewone surveillance is het toch wel erg opvallend.