woensdag 20 maart 2002

”Schilderen is een soort heerlijke ziekte”


Klik op de foto een afbeelding van het schilderijParijs - De schilder Corneille heeft vorig jaar twaalf nieuwe werken geschilderd. Van elk schilderij zijn 300 genummerde en gesigneerde litho’s gemaakt. Dat is dus een beperkte oplage. De litho’s zijn onder toezicht van Corneille vanaf het origineel vervaardigd door zijn vaste steendrukker in Parijs. Er waren vijftien drukgangen met veel handwerk nodig om een litho uit de serie te vervaardigen. Het is dus vanwege de vele stappen een kostbaar proces. Corneille bekeek elke afdruk afzonderlijk voor hij die signeerde. Corien was zo onder de indruk van deze fraaie reeks dat ze veel moeite heeft gedaan om er eentje te verwerven. Uiteindelijk lukte het haar en kocht ze een litho aan met de titel ‘juni’. Ik heb het werk echter omgedoopt tot ‘Corien kijkt om zich heen in de wereld’. Als je het werk ziet, begrijp je meteen waarom. Op de foto zie je de meester van de Cobra-groep terwijl hij de litho voor Corien signeert. De Belgische schilder wordt op 3 juli tachtig, maar wij vonden hem nog even sprankelend en enthousiast als iemand die pas komt kijken. Het is bijna niet voor te stellen dat op 8 november 1948 – ik was toen pas bijna 1 jaar – Corneille in het Parijse café Notre Dame samen met Karel Appel en Constant de Cobra-groep oprichtte. Hij werkt nu nog dagelijks tot laat in zijn Parijse atelier. ”Schilderen is een soort heerlijke ziekte die in mij is gaan huizen. In mijn bloed, mijn botten, mijn hart en mijn hoofd”, vertelde Corneille. De litho hangt nog niet. Hij ligt nu bij de lijstenmaker. Corneille heeft zelf een lijst geselecteerd die het beste bij de litho past.





Geen opmerkingen: