maandag 11 maart 2002

De groentenzaak begon als aardappelhandel


advertentie voor Zeeuwsche aardappelhandelHelmond – De gisteren in dit digitale dagboek geroemde groentenzaak aan de Molenstraat begon ooit als aardappelhandel. Zelf bracht men de aardappelen per schip vanuit Zeeland naar Brabant. Hier werden de piepers vanuit het schip aan de man gebracht. Later toen een van de zoons zich ook in de aardappelhandel begaf, kwam er de zaak in de Molenstraat. De aardappelen werden met paard en wagen bij de klanten afgeleverd. Later kwamen daar ook de groenten bij. Langzamerhand werd er steeds meer verkocht in de zaak. Naast aardappelen, groenten en fruit kwamen er ook kruidenierswaren bij. Maar de mensen stonden - Maartje schreef het al - in de rij voor de soepgroenten. Op vrijdagavond zat er een hele ploeg broers en zussen en anderen die toevallig aanwezig waren, de groenten schoon te maken en klein te snijden. Ik herinner mij nog mijn eerste bord ‘zondagse groentensoep’ in de kamer/keuken achter de winkel. Het water loopt me nog in de mond als ik er aan denk.

Geen opmerkingen: