vrijdag 22 februari 2002

Maartje ‘doet’ Andy Warhol

Mao door Warhol.Walton on Thames – “Maartje maakt een werkstuk over Andy Warhol”, vertelde Corien gistermorgen op weg naar het station van Walton. Ik wist dat al en beperkte me dus tot een knikje. “Ik stel dus voor dat we na ons bezoek aan het Victoria and Albert Museum even naar het Tate Modern rijden. Daar is nu een tentoonstelling over Warhol en zijn werk”, ging ze verder. “Laten we dat dan na de lunch doen”, wierp ik op. Ik had mijn zinnen namelijk gezet op een broodje zalm in Harrods en dat warenhuis bevindt zich schuin tegenover het Victoria and Albert Museum. Aldus werd besloten.
Het was nogal druk in het Tate Modern. Er waren kennelijk ook veel Engelse leerlingen die een werkstuk over de Amerikaanse kunstenaar maakten. We baanden ons een weg tussen de groepen kinderen en gezinnen met kleuters en wandelwagentjes en wandelden langs de uitingen van de kunstenaar. Alles komt bekend voor. Vooral zijn afbeeldingen van Coca-cola-flesjes en de krantenfoto’s van autowrakken vormen een krachtig subjectief beeld van Amerika. De tentoonstelling was samengesteld door de Neue Nationalgalerie in Berlijn en is nu dus in Londen te zien. Het is jammer dat Maartje de tentoonstelling niet kan zien, maar daar staat tegenover dat ze er nu alles over aan Corien kan vragen.